Vertrouwensketen & CPu: doorgave vrijstelling per haven uitgelegd

Deelname aan de Vertrouwensketen in Rotterdam en aan Certified Pick up (CPu) in Antwerpen moet ervoor zorgen dat het doorgeven van de vrijstelling om een importcontainer uit te halen minder fraudegevoelig is. In de praktijk blijkt deelname aan deze initiatieven nogal eens voor verwarring en uitdagingen te zorgen. In dit artikel geven we daarom uitleg over de werking van beide methoden en vertellen we hoe de diverse interfaces in het Modality-systeem geïntegreerd worden.

Het importproces in de basis
Om het overzichtelijk te houden, gaan we eerst even terug naar de basis. De rederij vormt de beginnende schakel in het proces om een importcontainer af te kunnen halen bij de zeehaventerminal. Wanneer de kosten voor de zeevracht voldaan zijn aan de rederij, wordt de zending door de rederij vrijgesteld. Het vrijgaverecht (ook wel: ‘release right’ genoemd) wordt hiermee doorgegeven aan de verlader en/of de expediteur (noemen we hierna alleen verlader). Voorheen gebeurde dit dus door middel van een pincode, in de nieuwe situatie kan het vrijgaverecht alleen nog digitaal versleuteld verzonden worden naar geautoriseerde partijen. De verlader geeft de vervoerder vervolgens opdracht om de container af te halen in de zeehaventerminal en geeft het vrijgaverecht door aan de vervoerder. De vervoerder stuurt een voormelding naar de zeehaventerminal en haalt met behulp van het vrijgaverecht de container af.

Verschillende havens, verschillende methoden
Het doorgeven van het vrijgaverecht wordt op verschillende manieren geregeld:

Rotterdam – Vertrouwensketen

In Rotterdam loopt de communicatie centraal via Portbase. Vervoerders kunnen via het voor hen al vertrouwde Port Community System (PCS) het vrijgaverecht ontvangen en doorgeven. Hoe dit precies in zijn werk gaat vertellen we hieronder. Het versturen van de voormelding naar de terminal gebeurt al via het PCS van Portbase. Zo kunnen alle zaken die nodig zijn om een importcontainer te kunnen ophalen in de Rotterdamse haven via één systeem worden afgehandeld.

Naar uitleg Vertrouwensketen


Antwerpen – CPu

In de haven van Antwerpen ligt dit iets ingewikkelder. Het doorgeven van het vrijgaverecht (CPu) wordt hier met behulp van twee verschillende partijen geregeld; ofwel via NxtPort, wat een initiatief is van Port of Antwerp-Bruges, ofwel via Secure Container Release van T-Mining. Hoe dit precies werkt kunt u hieronder terugvinden. Daarnaast zijn er in Antwerpen verschillende koppelingen met de verschillende systemen van de zeehaventerminals nodig om voormeldingen te kunnen sturen.

Naar uitleg CPu

 

De werking van de Vertrouwensketen in theorie
Bij het afhalen van importcontainers bij zeehaventerminals in Rotterdam is het prettig dat hier maar één systeem voor nodig is; het PCS van Portbase. Portbase heeft verschillende API’s (Application Programming Interfaces) voor de verschillende diensten ontwikkeld waarmee je binnen het PCS het vrijgaverecht kunt doorgeven: ‘Cargo Controller’, ‘Cargo Release Manager’ of ‘Melding Container Achterland (MCA)’. Omdat de dienst MCA door vervoerders al gebruikt wordt om een voormelding te versturen, is het in theorie prettig dat het ontvangen en doorgeven van het vrijgaverecht ook binnen dezelfde digitale omgeving kan. Een vervoerder ontvangt van de opdrachtgever/verlader het vrijgaverecht. Dit vrijgaverecht geeft de vervoerder het exclusieve recht om de container voor te melden in MCA en deze af te halen bij de terminal.

Portbase onderscheidt verschillende rollen bij het doorgeven van het vrijgaverecht. De ‘Cargo director’ is de partij die de kosten voor de zeevracht voldoet bij de rederij, in eerdergenoemd voorbeeld is dit dus de verlader of de expediteur. De rederij stelt de container vrij en de Cargo director kan het vrijgaverecht overdragen aan de vervoerder. De partij die in het bezit is van het vrijgaverecht wordt binnen het systeem van Portbase aangeduid met de rol ‘release owner’. Deze rol wordt dus steeds doorgegeven. Wanneer de vervoerder een voormelding doet binnen MCA dan wordt het vrijgaverecht of de ‘release’ gekoppeld aan de voormelding binnen MCA. De uitrol van het werken met de Vertrouwensketen gebeurt overigens gefaseerd. Op dit moment worden containers afkomstig uit Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten, India en Pakistan vrijgesteld door middel van de Vertrouwensketen. Importcontainers van de overige landen worden nog vrijgesteld via de ouderwetse pincode.

Integratie Vertrouwensketen binnen het Modality-systeem
Voor het ophalen van importcontainers in de Rotterdamse haven bieden we een API-interface met Portbase. Het vrijgaverecht kan direct via deze API worden opgehaald of via de service MCA. Binnen het Modality-systeem worden de ontvangen Vertrouwensketen releases in een centrale lijst getoond. Klanten hebben zo alle informatie in één omgeving en hoeven niet in het Portbase webportaal in te loggen.

De Vertrouwensketen in de huidige praktijk; uitdagingen en verwarringen
De theorie achter deze gecombineerde aanpak van Portbase is mooi, in de praktijk blijkt deze echter een stuk weerbarstiger. Om het vrijgaverecht of de ‘release’ door te kunnen geven, moet iedere betrokken partij gebruik maken van de diensten van Portbase. Voor de vervoeder is dit niet zo’n probleem, die is ten slotte al vertrouwd met het PCS, voor verladers is dit een heel ander verhaal.

Voor partijen die nog niet bekend zijn met de diensten ‘Cargo Controller’, ‘Cargo Release Manager’ of ‘Melding Container Achterland (MCA)’ is vaak niet duidelijk van welke dienst ze gebruik moeten maken en hoe ze een vrijgaverecht dan precies moeten doorgeven. Ook weten ze niet altijd welke rol ze vervullen of kan het ook zo zijn dat ze meerdere rollen vervullen.

Binnen MCA zien we daarnaast dat wanneer de vervoerder die direct van de opdrachtgever het vrijgaverecht heeft ontvangen, de container gaat ophalen, het vrijgaverecht en de voormelding meestal goed doorkomen bij de terminal. Geeft deze vervoerder het vrijgaverecht echter door aan een andere vervoerder dan blijft deze vaak gekoppeld staan aan de originele voormelding van de eerste vervoerder en kan die dus niet doorgegeven worden aan de vervoerder die daadwerkelijk de container gaat halen.

In een ideaal scenario zouden de processen om de voormelding te versturen en het vrijgaverecht door te geven in Rotterdam van elkaar losgekoppeld moeten worden. Op die manier ontstaan er geen problemen wanneer het vervoer wordt uitbesteed.

Certified Pick up (CPu) in theorie
In de haven van Antwerpen wordt met Certified Pick up (CPu) gewerkt. CPu is de term voor het ophalen van een importcontainer met een digitaal versleuteld vrijgaverecht, door een geautoriseerde of gecertificeerde partij. Waar het doorgeven van het vrijgaverecht in Rotterdam via het systeem van Portbase verloopt, zijn in Antwerpen twee verschillende partijen betrokken bij dit proces. Rederijen CMA CGM, MSC en HAPAG geven het vrijgaverecht via ‘Secure Container Release’ van T-Mining door. Alle overige rederijen doen dit via NxtPort. Wanneer de kosten voor zeevracht zijn voldaan, stuurt de rederij het vrijgaverecht (ofwel release) door naar NxtPort of T-Mining. De verlader (of expediteur) geeft de vervoerder opdracht voor transport en draagt het vrijgaverecht daarmee over. De vervoerder geeft aan met welke truck, barge of trein de container zal worden opgehaald. NxtPort of T-Mining geeft dit door aan de terminal. Wanneer de vervoerder de voormelding heeft gedaan, dit gebeurt dus separaat van het doorgeven van het vrijgaverecht, kan de container worden opgehaald. Het versturen van de voormelding gebeurt door middel van rechtstreekse EDI-koppelingen met de terminals.

Integratie CPu binnen het Modality-systeem
Voor het ontvangen en doorgeven van releases heeft Modality API-interfaces opgezet met NxtPort en T-Mining. De ontvangen releases worden in een centrale lijst in het Modality systeem getoond zodat men niet op de verschillende portalen meer hoeft in te loggen.Voor het voormelden van importcontainers in de haven van Antwerpen heeft Modality daarnaast EDI-interfaces beschikbaar met PSA, MPET en DP-World.

Certified Pick up in de praktijk
De afzonderlijke processen voor het ophalen van importcontainers in de haven van Antwerpen lopen op zich vrij soepel. Het complexe aan deze situatie is dat de vervoerder met vele partijen moeten koppelen; NxtPort, T-Mining en de diverse zeehaventerminals zoals DP World, MPET en PSA. Dit is voor de vervoerder een kostbare aangelegenheid omdat er vijf interfaces moeten worden opgezet. Daarnaast worden er ook hoge terugkerende kosten gerekend voor het gebruik bij NxtPort en T-Mining.

In Antwerpen zou het natuurlijk perfect zijn om het doorgeven van het vrijgaverecht net als in Rotterdam via één portaal te laten verlopen.

Heeft u na het lezen van dit artikel nog steeds vragen over het doorgeven van het vrijgaverecht via de Vertrouwensketen of via CPu, of wilt meer weten over de technische oplossingen die Modality biedt? Neem dan direct contact op met onze salesafdeling via sales@modality.nl of via +31 (0)180 531 035.

Andere berichten

  • Gebruik truck-app bij Am Zehnhoff-Söns
    19 september 2024
    De truck-app: Verhoogde efficiëntie in containervervoer
  • De positieve impact van de Barge Planning Optimizer op de planning van de West-Brabant Corridor
    9 maart 2024
    De positieve impact van de Barge Planning Optimizer op de planning van de West-Brabant Corridor
  • Automatiseringsoplossingen aan de waterzijde
    7 februari 2024
    Automatisering aan de waterzijde; efficiënte communicatie tussen barge operator, rederij, schipper en terminal