European Gateway Services (hierna EGS), het transportproduct van Hutchison Ports ECT Rotterdam, vormt een belangrijke schakel in het verbinden van de havens van Rotterdam en Antwerpen met vele inlandterminals in Nederland, Duitsland, België en Oostenrijk. EGS werd in 2010 opgericht met als doel om duurzaam en efficiënt achterlandvervoer te organiseren. Om dit te kunnen doen zijn goede systemen onontbeerlijk. Raymon van Bokkem (Business Consultant) en Nils de Brons (Finance Manager) lichten toe hoe de nieuwe Multi-leg boekingsapplicatie ervoor heeft gezorgd dat veel relevante informatie beter inzichtelijk wordt gemaakt.
Verdere professionalisering
In 2017 ontstaat de behoefte om het bestaande ICMS-systeem te upgraden. Raymon wordt aangesteld als projectleider en is verantwoordelijk voor dit automatiseringsproject. Raymon: “We hebben een grote groep key users aangesteld om de wensen inzichtelijk te maken. Zo wilden we ten opzichte van het vorige systeem de gebruiksvriendelijkheid voor de customer serviceafdeling vergroten, meer planningsinformatie kunnen verwerken en wilden we de klantwensen beter kunnen registreren. Denk bijvoorbeeld aan:
- Pakketafspraken
- Demurrage en detention afspraken
- Wensen vanuit rederijen
Leverancierskeuze
Nadat de wensen duidelijk zijn, is er een uitvraag gedaan in de markt. Raymon: “Deze uitvraag heeft geleid tot de keuze voor Modality. Met name vanwege hun kennis van de markt. Een bijkomend voordeel was dat onze teams al bekend waren met de modules van Modality. Zo konden we de volledige focus leggen op het verbeteren van de applicatie en hoefden we deze niet eerst te laten ‘landen’.”
“Modality verdient hierin zeker een compliment voor de pragmatische aanpak. Wanneer een wens ergens op een lijstje staat en er wordt aan gewerkt dan weten we zeker dat het goed komt.”
Modality 2.0
Het nieuwe Multi-leg systeem zorgt ervoor dat er transportelementen met elkaar verbonden kunnen worden en transporten dus heel verfijnd kunnen worden vastgelegd. Nils:
“De nieuwe boekingsapplicatie zorgt ervoor dat we boekingen veel beter kunnen registreren.”
“Voorheen moesten we bijvoorbeeld aparte orders aanmaken om het stukje ‘first mile trucking’ of ‘last mile trucking’ inzichtelijk te krijgen. Ook hebben we een betere inzage in de kosten per terminal, de kosten per operator, maar ook in de ‘On Time Performance’ en de betrouwbaarheid van de transporten. De betere communicatie met de klant zorgt ook voor een betere planning. We zijn echter nog niet klaar. Versie 2.0 is nog niet helemaal opgeleverd of we hebben het al over versie 2.1. De volgende punten op de agenda zijn bijvoorbeeld het verbeteren van de storage handelingen op de terminal en het draaien van rapportages. Daarnaast kijken we naar een offertemodule voor onze salesorganisatie.”
Technisch hoogstandje
De vele soorten inkoop die EGS kent zorgt ervoor dat de nieuwe boekingsapplicatie een systeem wordt met vele interfaces. Het vormt het centrale customer servicesysteem waaruit informatie wordt doorgezonden naar planning- en terminalsystemen. De klant kan via het door Modality ontwikkelde webbased client portal tegelijkertijd informatie verstrekken of inzien. Vragen als “Wanneer komt mijn container aan” en “Op welke reis is deze geboekt” worden op een eenvoudige en snelle wijze beantwoord. Een goede projectorganisatie en voldoende capaciteit om de techniek te ondersteunen zijn noodzakelijk bij projecten van dit kaliber. Raymon: “Modality verdient hierin zeker een compliment voor de pragmatische aanpak. Wanneer een wens ergens op een lijstje staat en er wordt aan gewerkt dan weten we zeker dat het goed komt.”
Wilt u meer weten over de implementatie van het Multi-leg boekingssysteem bij EGS of wilt u informeren naar de mogelijkheden voor uw toepassingen? Neem contact met ons op en wij adviseren u graag persoonlijk!