In een wereld waarin ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen is het als organisatie belangrijk flexibel en innovatief te zijn. Digitalisering speelt, zeker nu met de Covid-19 crisis, een cruciale rol. Daarnaast heeft de explosieve groei van containerlogistiek voor een grotere behoefte aan optimalisatie en ruimtebesparing gezorgd. Wij begeleiden steeds meer inland terminals bij het inspelen op recente ontwikkelingen en het toepassen van slimme innovaties om containerstromen te optimaliseren. Systemen die voorheen alleen nog door deepsea terminals werden toegepast, hebben wij inmiddels voor een aantal van onze opdrachtgevers mogen implementeren. Wij zetten de belangrijkste innovaties voor u op een rij.
Slagboombeveiliging en CargoCard controles
Waar we eerst de toepassing van de biometrische CargoCard en de automatische slagboombeveiliging alleen op deepsea terminals zagen, worden deze op inland terminals sinds enkele jaren ook gebruikt. Beide oplossingen zorgen voor een betere beveiliging en controle bij de afhandeling van bezoekende trucks.
Slotmanagement en voormelden via webportals
Dankzij het gebruik van slotmanagement kan het truckverkeer op een efficiënte manier beheerd worden. De laad- en loscapaciteit van de terminal wordt hierbij weergegeven in een digitaal uurschema. Vervoerders kunnen voormelden via het gekoppelde webportal, waarbij rekening wordt gehouden met de capaciteit van kranen en reachstackers. Zonder een slotreservering wordt er geen toegang tot de terminal verleend. Bij het boeken van een timeslot wordt een reserveringsnummer vrijgegeven. De chauffeur kan het reserveringsnummer eenvoudig intypen in de zuil bij de toegangspoort. Op deze manier wordt de terminalcapaciteit optimaal benut en worden wachttijden voorkomen.
Speedgates en chauffeursbalies
De toepassing van speedgates en chauffeursbalies zorgt voor een zelfstandige afhandeling van chauffeurs binnen en buiten kantooruren. Laad- en losgegevens worden gekoppeld aan de CargoCard. Wanneer de chauffeur deze scant, krijgt de kraan automatisch opdracht om de juiste container op te pakken. Bij een chauffeursbalie gebeurt dit via een beveiligde pc op het terrein. Bij een speedgate gaat dit via een zuil en hoeft de chauffeur de truck niet meer te verlaten. Door de informatie in meerdere talen aan te bieden wordt bovendien de toepasbaarheid voor buitenlandse chauffeurs ondersteund.
OCR-en overige camerabeveiligingssystemen
OCR staat voor Optical Character Recognition, oftewel optische tekenherkenning. OCR-systemen zorgen voor een automatische herkenning en controle van containernummers en kentekens aan de gate. Deze data wordt doorgegeven aan het Modality-systeem. Het Modality-systeem voert de eindcontrole uit en checkt of de truck/container-combinatie verwacht wordt en opent bij een correcte combinatie de slagboom. De digitale beelden die hierbij opgeslagen worden blijven bewaard. Het voordeel van werken met OCR-software is dat informatie snel en betrouwbaar omgezet wordt en minder foutgevoelig is dan bij een handmatige verwerking. De laatste ontwikkeling op dit gebied is het werken met OCR-systemen in kranen. Deze systemen bevinden zich voor inland terminals momenteel nog in een testfase. Wanneer een dergelijke toepassing operationeel inzetbaar blijkt kunnen wij die voor u implementeren.
Webmodules voor terminalcontroles, reachstackers en kranen
Op steeds meer terminals ontwikkelen wij voor de diverse activiteiten n de buitenoperatie webmodules. Deze webmodules zijn makkelijk schaalbaar, gebruikersvriendelijk en worden gekoppeld met het centrale systeem. Het hebben van een goede internetverbinding is hierbij al voldoende. Mobiliteit en flexibiliteit nemen hierdoor enorm toe. Zo kun je als reachstacker-chauffeur gebruik maken van een tablet, waarbij je net zo makkelijk de tablet kunt gebruiken om een foto te maken van een container.
Grafische overzichten van stackposities op terminal
Grafische overzichten stellen de gebruiker in de gelegenheid om overzicht te behouden over de containervoorraad. Stackposities kunnen gekenmerkt worden voor specifiek gebruik, zoals gevaargoed, reefer, etc. In combinatie met logische stacking-regels worden containers op basis van bijvoorbeeld losdatum of afvaart gegroepeerd.
Interface met kraan-PLC voor een automatische verwerking containerverplaatsingen
Steeds vaker worden containerkranen aangestuurd door een computer en vormen hiermee een belangrijk onderdeel van de terminalautomatisering. Deze computer, de zogenaamde kraan-PLC, geeft aan waar de kraan zich bevindt en welke activiteit hij uitvoert.
De kraaninterface zorgt voor een automatische verwerking van positiewijzigingen van de verplaatste containers. De kraanmachinist hoeft hierdoor vrijwel geen administratieve handelingen meer te verrichten en kan zich volledig concentreren op het uitvoeren van de containerbewegingen. Zo kan het aantal behandelde containers per uur vergroot worden.
Optimalisatiemodules ter voorkoming van onbetaalde moves
Diverse inland terminals werken inmiddels met optimalisatiemodules waarbij het systeem aangeeft wat de meest optimale volgorde van containerafhandeling is. Deze optimale containerafhandeling wordt berekend door een systeemalgoritme, waardoor ongewenste, onbetaalde moves worden voorkomen. Ook het vermijden van wachtrijen op de terminal en het vinden van een goede balans in de afhandeling van de verschillende modaliteiten(barge,trein,truck) wordt door deze optimalisatie gerealiseerd.
Uw innovatie partner
Bovenstaande innovatieve toepassingen hebben wij al diverse keren geïmplementeerd. Over het algemeen zien wij snelgroeiende terminals hierin vooroplopen. Deze inland terminals worden door de drukte eerder geconfronteerd met ruimtegebrek en hebben daardoor ook sneller behoefte aan de implementatie van nieuwe oplossingen. Wij zijn bij veel innovaties als één van de eerste partijen betrokken geweest en delen onze ervaring graag om te onderzoeken hoe we ook uw containerafhandeling zo goed mogelijk kunnen optimaliseren.
Wilt u weten wat in uw situatie de best passende oplossingen zijn? Neem contact met ons op en wij voorzien u van een persoonlijk advies.