Werken bij Modality
Ontmoet Jan
Oprichter, aanvoerder en eindbaas; we introduceren onze Jan!
Deze keer heeft hij de dans niet kunnen ontspringen; onze directeur, (mede-)oprichter en geestelijk vader van Modality laat zich in dit interview van zijn persoonlijke kant zien. Zo vertelt hij over de oprichting van Modality, hoe hij zijn spaarzame vrije tijd besteed en ook konden we het niet laten deze (woord)grappenmaker eens een koekje van eigen deeg te geven!
Er was eens...
Tijdens zijn afstudeerstage voor de studie Informatica, heeeuulll lang geleden, kwam Jan bij een bedrijf terecht dat software systemen leverde voor de logistieke sector. Containerautomatisering stond destijds nog in de kinderschoenen, maar Jan raakt gefascineerd door de dynamiek van de branche. In rap tempo wordt het aantal inland terminals uitgebreid en de vraag naar goede systemen stijgt. Het ondernemerschap is Jan met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten en het duurt dan ook niet lang voordat hij besluit als zelfstandige aan de slag te gaan; in 1996 wordt Modality opgericht. Samen met Aad worden de eerste systemen ontwikkeld. Mond-op-mond reclame doet zijn werk en al snel volgen er meer opdrachten. Dat Jan zich er niet met een Jantje van Leiden vanaf heeft gemaakt moge duidelijk zijn; bijna 30 jaar later is Modality een gevestigde naam binnen de wereld van inland containerlogistiek en telt de organisatie 20 medewerkers. Als Janusje van alles houdt Jan zich vanaf begin af aan bezig met alle aspecten van het ondernemerschap; van klantenservice tot productontwikkeling, van boekhouding tot personeelszaken, Jan heeft er grijze haren van. Al snel kreeg Modality een dusdanige omvang dat Jan behoefte had aan een rechterhand. Een rol die niet voor Jan en alleman is weggelegd. Evert kwam succesvol door de selectie en maakt inmiddels alweer 12,5 jaar onderdeel uit van de directie (en gaat sindsdien naar eigen zeggen ook op vakantie van het geld van ome Jan).
Jan:
"Met goede systemen klanten tevreden maken geeft me nog steeds veel energie. Voor mij is het belangrijk dat we geen loze beloftes doen, trots zijn op de projecten die we leveren en eerlijk zaken doen. Ook is het teamgevoel voor mij nog steeds heel belangrijk. Gaat er iets mis dan kan ik uit mijn dak gaan, maar werk ik zelf net zo hard aan de oplossing mee. Deze servicegerichte instelling zorgt ervoor dat klanten langdurige partnerschappen met ons aangaan. Klanten tevreden maken met mooie producten die aansluiten op hun persoonlijke behoefte, dat is wat me veel voldoening geeft."
Sportieve levensgenieter
Enfin, genoeg over de geschiedenis van Modality, tijd om iets meer over Jan zelf te vertellen. Het wiegje van kleine Jan stond in IJsselmonde. Deze zoon van een bloemist weet wat stevig aanpoten betekent, maar zet ook graag de bloemetjes buiten. Is deze Rotterdammert niet op kantoor, dan kun je hem vinden bij zijn favoriete club (Feyanoord) of langs de kant van de weg, wanneer hij traint voor een hardloopwedstrijd. Die sportieve genen heeft Jan doorgegeven aan zijn nageslacht. Wanneer Jan optie a) niet op kantoor is en optie b) ook niet in de Kuip, dan is de kans groot dat hij ergens langs de zijlijn van een veld zijn dochter (hockey) of zoon (je raad het nooit) staat aan te moedigen. Of het nu voor werk, plezier of voetbal is (of een combinatie van die drie), Jan mag graag op stedentrip gaan. Van Barcelona tot Madrid en van Parijs tot Tirana, met klanten, collega's of met zijn kids, Jan beleeft er veel plezier an.
Arbeidsethos
Alle gekheid op een stokje, zonder de juiste instelling kom je er natuurlijk niet. Jan zijn motto is vandaag de dag nog steeds hetzelfde als in de beginjaren: "Me nooit voor mijn werk schamen, maar trots kunnen zijn op de producten die we leveren." Jan doelt daarmee op producten die vandaag het proces van de klant een stukje beter maken, maar ook producten waarmee de klant klaar is voor de toekomst. Nog steeds is hij trots wanneer hij tijdens een klantbezoek mensen met het Modality-systeem ziet werken en met een gebruiker in gesprek kan gaan over verbeteringen. Daarnaast vindt Jan het belangrijk om op strategisch niveau te werken aan de toekomst van onze producten. Zo wordt met steeds meer automatiseringspartners de samenwerking opgezocht om ook in de toekomst klanten altijd de voor hun beste softwareoplossing(en) te kunnen bieden. En hoewel klanttevredenheid een belangrijke waarde is, heeft Jan ook oog voor het welzijn van zijn mensen. Klant- en servicegerichtheid zijn een belangrijke voorwaarde om bij Modality te werken, maar ook wordt voor een goede werk-privé balans gezorgd. Jan zou naar eigen zeggen zijn rol als directeur niet meer leuk vinden wanneer hij zijn mensen niet persoonlijk meer zou kennen. En deze betrokkenheid is niet voor Jan met de korte achternaam, medewerkers van het eerste uur zijn nog steeds werkzaam bij Modality en we prijzen ons gelukkig met heel weinig verloop.